Glutensiz Beslenmek Gerçekten Gerekli Mi?

  • Çölyak hastası olmadığınız sürece gluteni beslenmenizden çıkarmak size bir fayda sağlamayacaktır, hatta zarar bile verebilir.
  • Gluten, buğday, arpa, çavdar gibi tahıllarda bulunan bir proteindir. Çölyaklı hastalarda bu protein vücuda alındığında yabancı bir madde gibi algılanır ve vücut kendi kendine saldırır; özellikle ince bağırsaklar çok hasar gördüğü için sindirim rahatsızlıkları yaşanmasına neden olur. Uzun vadede ise kalp hastalıkları riskinin artabilir. Bu hastalarda tedavinin en önemli kısmı glutenin yaşam boyu diyetten çıkarılmasıdır.
  • Son yıllarda zayıflama başta olmak üzere başka birçok hastalıkta da glutensiz diyetler popüler hale geldi. Ancak diyetin bu durumlarda etkinliğini gösteren pek fazla bilimsel kanıt bulunmamaktaydı.
  • Sonuçları 2017 yılında yayınlanan 25 yıl takipli bir araştırmada, 110.000’den fazla kişinin beslenme alışkanlıkları değerlendirildiğinde gluteni az ve çok tüketenler arasında görülen kalp krizi vakalarında önemli bir fark olmadığı belirlenmiştir. Daha önemlisi ise tam tahılları tüketmeyerek gluteni hayatından çıkaran kişilerde kalp hastalıkları riski artmıştır. Nedeni ise tam tahılların gluten dışında posa, vitamin, mineral gibi önemli besin öğeleri için de iyi bir kaynak olması olarak açıklanmış ve beslenmede bu besin öğelerinin yetersiz kalmasının kalp hastalıkları riskini arttırdığı belirtilmiştir.